Site icon Stowarzyszenie Prawo na Drodze

Kompetencje a kwalifikacje policjanta

Artur Mezglewski

Wszystko wskazuje na to, że policjanci wraz z przyjęciem do służby otrzymują wiedzę wlaną na temat obsługi przyrządów pomiarowych – dlatego nie muszą przechodzić żadnych szkoleń w tym zakresie. Obficie z tej wiedzy wlanej korzystają polskie sądy, które z dowodu z zeznań policjanta dokonującego pomiaru prędkości, uczyniły dowód koronny i niepodważalny. Informacje na temat wyszkolenia swoich funkcjonariuszy Policja traktuje jako tajne (niestanowiące informacji publicznej).  Czarna magia.

 

 1.      Policja jako agenda administracji rządowej

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia o Policji, podstawowym zadaniem tej formacji, jest ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego – w tym także bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jednostki organizacyjne Policji  funkcjonują w strukturach administracji rządowej i wykonują różnorakie  zadania z zakresu ochrony bezpieczeństwa, a komendanci Policji (Komendant Główny, komendanci wojewódzcy, Komendant Stołeczny, komendanci powiatowi (miejscy) oraz  komendanci komisariatów, pełnią funkcję organów administracji rządowej w zakresie powierzonych im zadań (właściwości). Policja posiada zatem określone kompetencje do załatwiania  określonych spraw i funkcjonuje w systemie jako organ administracji publicznej.

2.      Kompetencje i uprawnienia Policji

Kompetencje oraz uprawnienia Policji określone zostały w ustawie o Policji oraz w szeregu innych ustaw. Zadań tych jest wiele. Ustawa o Policji określa nie tylko zakres uprawnień Policji jako formacji (art. 14), ale ustala także kompetencje i uprawnienia  poszczególnych funkcjonariuszy tej formacji (art. 15). Jednym z takich uprawnień, przysługujących każdemu funkcjonariuszowi określonych w ustawie o Policji jest prawo do „obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych  obrazu zdarzeń w miejscach publicznych” (art. 15 ust. 1 pkt 5a). Z kolei ustawa Prawo o ruchu drogowym wśród uprawnień przysługujących funkcjonariuszowi Policji wylicza uprawnienie do:

3.   Natura prawna pomiarów prędkości

Używanie urządzeń kontrolno pomiarowych do badania prędkości pojazdów w ruchu drogowym jest czynnością faktyczną o charakterze materialno-technicznym. Czynność taka stanowi jedną z prawnych form działania Policji jako agendy administracji publicznej.

4.      Kompetencje a kwalifikacje

Posiadanie odpowiednich kompetencji do wykonywania poszczególnych zadań nie jest równoznaczne z posiadaniem przez danego funkcjonariusza koniecznych kwalifikacji zawodowych. Z samego tylko faktu, że dany funkcjonariusz upoważniony jest do wykonywania określonych zadań (pomiarów prędkości) nie wynika, że posiada on odpowiednie przygotowanie zawodowe w tym kierunku. Prawidłowe funkcjonowanie administracji publicznej uzależnione jest bowiem od jakości kadr pracujących w organach administracji. Nieprzygotowany zawodowo policjant, wykonuje swoje zadania w sposób nieprawidłowy, a wykonany przez niego pomiar prędkości należy a`priori traktować jako wadliwy. Pomiar taki nie może stanowić dowodu obciążającego w postępowaniu, którego przedmiotem jest przekroczenie dozwolonej prędkości. Uznanie przez sąd takiego dowodu jako obciążającego, stanowiło by przekroczenie granic swobodnej oceny materiału dowodowego.

5.      Stanowisko Policji w temacie kompetencji do dokonywania pomiarów

a)      Policja nie rozróżnia kompetencji od kwalifikacji

W odrębnym opracowaniu szeroko była mowa o tym, iż Policja całkowicie zaprzestała prowadzenia szkoleń w zakresie obsługi przyrządów do pomiaru prędkości.

Link do tego materiału: https://prawonadrodze.org.pl/policjanci-nie-posiadaja-szkolen-w-zakresie-obslugi-urzadzen-pomiarowych/

„Byt kształtuje świadomość” – ta stara marksistowska zasada znalazła swoje ucieleśnienie w ewolucji poglądów, jaka dokonała się w umysłach osób zarządzających Policją. Obecnie Policja stoi na stanowisku, iż odpowiednie kwalifikacje do obsługi przyrządów pomiarowych policjant uzyskuje w momencie przyjęcia go do służby…

Osoby zarządzające Policją – jak się wydaje – stoją na stanowisku, jakoby policjant w momencie przyjęcia go do służby, uzyskiwał jakąś wiedzę wlaną, dlatego nie potrzebuje on już żadnych kursów i szkoleń w zakresie obsługi przyrządów pomiarowych. Ten nadprzyrodzony efekt przyjęcia do policyjnej służby, pełnić ma podobną funkcję jaką pełnią. np. święcenia kapłańskie.

 Efekt tego stanu rzeczy jest taki, iż jeszcze kilkanaście lat temu do dokonywania pomiarów prędkości uprawnieni byli jedynie funkcjonariusze posiadający aktualne przeszklenie do obsługi przyrządów pomiarowych, które dokumentowane było odpowiednim zaświadczeniem wydawanym przez Komendanta Centrum Szkolenia Policji. Szkolenia te były ponawiane wraz z wprowadzaniem przez Policję nowych generacji sprzętu pomiarowego. Obecnie kontrole prędkości wykonywane są przez policjantów, którzy nie przeszli żadnych szkoleń. Niektórzy z nich nie ukończyli nawet szkolenia podstawowego „rd”.

b)     Policja informacje na temat wyszkolenia funkcjonariuszy uważa za tajne

Codziennie setki funkcjonariuszy dokonuje pomiarów prędkości, a wielu z nich składa zeznania w sądach na okoliczność dokonania pomiaru prędkości. Polskie sądy najczęściej w ogóle nie badają ich kwalifikacji zawodowych. W tych przypadkach (bo jednak takie przypadki mają miejsce), gdy sądy jednak zwracają się do komendantów Policji o potwierdzenie kwalifikacji do dokonywania pomiarów przez konkretnego funkcjonariusza – komendanci odpowiadają, że „wymieniony funkcjonariusz posiada wszelkie kwalifikacje poprzedzone stosownymi szkoleniami” – bez przedstawienia jakichkolwiek dokumentów, bądź przesyłają do sądu świadectwo ukończenia kursu podstawowego „rd”, które w swojej treści nic nie mówi o przeszkoleniu w zakresie obsługi urządzeń pomiarowych.

Stowarzyszenie Prawo na Drodze postanowiło uzyskać dane na temat przygotowania zawodowego policjantów w zakresie obsługi przyrządów pomiarowych w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej – kierując wnioski o udostępnienie tej informacji do kilku komend. Oto fragment odpowiedzi przesłanej przez Komendą Wojewódzką Policji w Bydgoszczy:

„W piśmie z dnia 29 kwietnia 2013 r. państwa stowarzyszenie otrzymało informację, iż dany funkcjonariusz posiada wszelkie niezbędne kwalifikacje poprzedzone stosownymi szkoleniami do obsługi miernika prędkości typu „Iskra”. Jak słusznie stwierdzono ocena przeszkolenia funkcjonariusza nie jest informacją publiczną, bowiem w tym zakresie ocenia go tylko i wyłącznie przełożony”.

Dowód: Pismo Naczelnika Wydziału Komunikacji Społecznej KWP w Bydgoszczy mł. insp. mgr Macieja Walczaka z dnia 5 czerwca 2013 r. (WKS-SO.0511.6.2013.AJ).

Exit mobile version