Pomiar prędkości w ruchu drogowym. Uwarunkowania prawne i techniczne

Stowarzyszenie Prawo na Drodze organizuje w dniu 14 stycznia 2017 r.

s z k o l e n i e

na temat

Pomiar prędkości w ruchu drogowym. Uwarunkowania prawne i techniczne

Program:

Cz. I . godz. 10.00 – 13.00

Pomiar prędkości miernikiem radarowym

– zasady działania miernika radarowego,

– mierniki radarowe używane przez polską policję – charakterystyka,

– technika wykonywania pomiarów,

– typowe błędy pomiarowe i ich przyczyny,

– ćwiczenia praktyczne.

Cz. II. Godz. 14.00. – 16.30

Pomiar prędkości lidarem

– zasady działania,

– mierniki lidarowe używane przez polską policję – charakterystyka,

– algorytmy do złej pogody,

– typowe błędy pomiarowe i ich przyczyny.

Miejsce szkolenia: Zajazd Magda, 42-425 Kroczyce, ul. Armii Ludowej 75 (województwo śląskie).

Prowadzący szkolenie: Sławomir Janczewski – programista, projektant urządzeń pomiarowych i autor patentów.

Koszt szkolenia – 90 zł.
Członkom SPnD z uregulowaną składką za 2017 r. przysługuje zniżka 30%.
Liczba miejsc: 20.

Uczestnicy otrzymają certyfikaty ukończenia szkolenia.

Zgłoszenia pod adresem: zarzad@prawonadrodze.org.pl

Ten wpis został opublikowany w kategorii Iskra-1, Laserowe mierniki prędkości, Ręczne mierniki prędkości. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

10 odpowiedzi na „Pomiar prędkości w ruchu drogowym. Uwarunkowania prawne i techniczne

  1. Wicek49 pisze:

    W Polsce zupełnie pomijane jest zagadnienie dokładności pomiaru prędkości. Jak wiadomo, oficjalnie (bo pewnie nie w rzeczywistości) błąd pomiaru fotoradarów, videorejestratorów i mierników radarowych to +/- 3 km/godz. do 100 km/godz. – +?_ 3% powyżej tej prędkości, natomiast mierniki laserowe mają dokładność +?_1 km/godz. i +/- 1% pow. 100 km/godz. Tyle teorii.
    W praktyce zatrzymywane są prawa jazdy kierowców, u których „stwierdzono”, że w terenie zabudowanym przekroczyli dozwoloną prędkość o 51 km/godz. A może było to tylko 48, albo aż 54 km/godz.? Sam, jak frajer, pozwoliłem sobie kiedyś wlepić maksymalny mandat za stwierdzoną videorejestratorem prędkość 141 km/godz., innym razem uznałem, że fotoradar dokładnie zmierzył mi prędkość 101 km/godz. na ograniczeniu do 60 km/godz. Po jakimś czasie od tych wydarzeń zadzwoniłem do Komendy Ruchu Drogowego, gdzie usłyszałem, że „nasze urządzenia pomiarowe mierzą bardzo dokładnie” (!)
    W zeszłym roku fotoradar we Francji zrobił zdjęcie z tylu mojej przyczepy, z pomiarem 78 km/godz. Na ograniczeniu do 70. Ukarano mnie za przekroczenie o 3 km/godz., ponieważ przyjęty błąd pomiaru to +/- 5 km/godz. na tym samym druku przeczytałem, ze video rejestrator w samochodzie policyjnym mierzy z błędem aż 10 km/godz., co ze wszech miar jest słuszne, bo przecież nie mierzy mojej, ale swoja prędkość. Za to kara była surowa: 65 Euro, zredukowane o chyba 40 w przypadku natychmiastowego opłacenia mandatu (co oczywiście zrobiłem).
    Czyli można dokonywać pomiarów solidnie, z zachowaniem rozsądku i przyzwoitości. Szkoda, że we Francji, a nie u nas.
    Inna sprawa to wysyłanie „quizu ABCD”, co jak wiemy jest nielegalne. Doprowadziłem – po wymianie często zabawnej korespondencji – do umorzenia trzech spraw wszczętych o ukaranie mnie przez warszawską straż miejska, kwestionując prawomocność tego postępowania i dokładność pomiaru. Ale to inna sprawa.
    Żeby było jasne: jestem gorącym zwolennikiem mierzenia prędkości i karania za przekroczenia prędkości w danym miejscu obowiązującej (przy założeniu, ze ograniczenia są sensowne). Ubolewam, że przyzwoicie postawione i funkcjonujące fotoradary zostały skasowane, i czekam z niecierpliwością na ich przywrócenie. Ale niech to się dzieje w sposób praworządny, a nie zbójecki, z naciąganiem prawa.

    • Dawid pisze:

      A masz może kolego jakąś dokumentację określającą błąd pomiarowy na poziomie +/- 3 km/h? Ostatnio zostałem „ustrzelony” Iskrą, która pokazała 103 km/h i teraz szukam jakichkolwiek dokumentów określający błąd pomiarowy ww. urządzenia.

      • pioter pisze:

        Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 17 lutego 2014 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości w ruchu drogowym, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych

        • Dawid pisze:

          Tylko (z tego co rozumiem) to wskazane powyżej rozporządzenie określa jakie graniczne, maksymalne wymagania powinny spełniać urządzenia pomiarowe. Par. 21 rozporządzenia określa „Wartości błędów granicznych DOPUSZCZALNYCH przyrządu”, czyli konkretny model urządzenia może mieć mniejsze błędy, byle nie przekraczały powyższych norm. Specyfikacja Iskry-1 mówi, że błąd pomiarowy wynosi „+/- 1 kmph przy pomiarze stacjonarnym i +/- 2 kmph przy pomiarze w ruchu”, instr. ang. – „nie większy niż +/- 2 kmph”.

          • pioter pisze:

            Dla Iskry są rożne wartości – co innego mówi instrukcja oryginalna, co innego anglojęzyczna, a polska w sekcji „Ważniejsze parametry techniczne” w tym zakresie nic nie podaje, nie ma też tego parametru określonego w decyzji Zatwierdzenia typu. Wg informacji od jedynego, polskiego autoryzowanego dystrybutora (Videoradar), Iskry dostarczane na rynek polski zostały „zmodyfikowane” przez producenta, by spełniać nasze normy, więc nie można w takim razie „kropka w kropkę” przenosić parametrów technicznych z instrukcji RU i EN dla „polskich” Iskier, gdyż nikt nie wie, co i jak zmieniono. Dlatego w mojej ocenie należy przyjąć za wartość błędu pomiarowego tę określoną w Rozporządzeniu, czyli +- 3% do 100 km/h i +-3 km/h dla 100 i więcej km/h.

  2. citizen pisze:

    czy materiały ze szkolenia są możliwe?

  3. A czemu tak daleko….w Centralnej Polsce prosimy o szkolenie…jak komuś skradli prawo jazdy na 3 miesiące to jak ma dojechać?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *